Bootcamp “versneld klantgericht veranderen” scoort 8,5

H3ROES verzorgde, samen met sectorinstituut KWH, een tweedaags bootcamp voor woningcorporaties met als doel hen sneller klantgericht te helpen veranderen. Aan klantvisies en projecten of programma’s is inmiddels geen gebrek meer. Maar hoe kom je als corporatie nu echt snel tot ander gedrag op de werkvloer en tot merkbaar resultaat voor huurders? Dat vraagt een krachtige verbinding van Hart, Hoofd en Handen (De H3 van H3ROES) en dus de combinatie van een goede veranderenergie, actuele kennis over klantgerichtheid en verandermanagement en vooral …  een actiegerichte houding!

De goede balans tussen in- en ontspannen

Deelnemers waren erg enthousiast over het programma dat was opgesteld. “Het was een erg afwisselend programma, met inspirerende presentaties van collega-corporaties, speeddates met professionele coaches, een gezellig diner en overnachting, het samenkomen met branchegenoten…en de hele tijd de goede vraagstukken op tafel.”

Rob Beltman (H3ROES) begeleidde de groep gedurende twee intensieve dagen. Rianne Klein Geltink en Arlette Bout waren twee van de speeddate-coaches die de deelnemers inspireerden en adviseerden.

Een bootcamp moet natuurlijk uitdagen en eigenlijk moet je met je tong op je hielen, maar ook met de juiste mindset en energie weer naar huis terugkeren. Daarom was gekozen voor een gevarieerde opzet met input over verandermanagement, maar ook intervisie-momenten, een blik achter de schermen bij collega-corporaties en tijd en ruimte om de input te vertalen naar de eigen praktijk. Dat laatste gebeurde door het langzaam maar zeker bouwen aan een eigen ‘veranderboom’.

De veranderboom als kapstok

De wortels daarvan worden gevormd door de kernwaarden of kernbeloften van de corporatie. De stam is de strategische ambitie, terwijl de takken bestaan uit de vier randvoorwaarden voor succesvolle verandering: geloven, snappen, kunnen en steun krijgen. Aan ieder van die takken werden initiatieven als bladeren aan de boom toegevoegd. Met ieder initiatief komt de strategie meer tot bloei. Maar meer is niet altijd beter en dus was het laatste deel van het bootcamp gericht op focus op het in gang zetten van de juiste ‘quick win’ projecten.

Het mooiste compliment kwam van één van de deelnemers: “Ik heb erg veel energie gekregen van de bootcamp, ik heb er alle vertrouwen in dat ik met deze handvatten een goede start kan maken met mijn collega’s”

Wil je ook klantgericht versnellen?
Vraag H3ROES dan om ook eens een bootcamp doen met collega’s uit diverse gelederen van jouw organisatie, of zoek als je in een niet competitieve branche werkt juist op sectorniveau de verbinding met branchegenoten.

Auteur(s)
Top