Gastvrijheid als inspiratie

Gastvrijheid als inspiratie

Gastvrijheid levert echt inspiratie op! Da laatste weken tour ik door het land om met gastvrijheid organisaties te inspireren. Waarom dan zult u zich afvragen… wat kunnen wij met gastvrijheid?

Bij een grote bank zijn we aan de slag om excellente klantbeleving betekenis te geven. Waar zien wij excellente klantbeleving? Velen geven dan een voorbeeld aan van wat ze hebben meegemaakt in een hotel, in een restaurant of ergens op vakantie. We weten heel goed wat we excellente gastvrijheid vinden in de HORECA, we weten ook heel goed wat niet zo gastvrij is. Dit levert vaak interessante verhalen op aan de keukentafel of op verjaardagen. We gaan ergens uit eten en als de beleving daar niet geweldig is, gaan we er niet meer heen. Punt. Eigenlijk is daar amper discussie over. De HORECA staat bekend om het inrichten van de organisatie rondom de klant, die wij overigens gasten noemen. Processen die er zeker ook zijn, worden uit het zicht van de gasten georganiseerd en de gast mag van ons verwachten dat we aandacht hebben en ons verdiept hebben in wat zijn of haar verwachtingen zijn. Dat doen we al jaren zo. Nu zult u zeggen dat dat niet overal zo is en ja dat ben ik met u eens. Maar dan gaan we, zoals ik al eerder schreef, er niet meer heen…

Hoe is dat eigenlijk in andere organisaties? Bij de bank, in de zorg, de bouw, bij de apothekers waar ik afgelopen weken heb mogen inspireren blijkt dat we gastvrijheid wel belangrijk vinden. We vinden ook vaak dat we zelf heel gastvrij zijn. Bij de vraag of het hele team of de organisatie gastvrij is, gaan er een stuk minder handen omhoog. Hoe kan dat eigenlijk? Jezelf gastvrij vinden, je team minder en de organisatie vaak nog minder. Je bent toch zelf de organisatie?

Gastvrijheid is meer dan vriendelijk zijn, het is de ander het gevoel geven dat je iets speciaals doet, dat je je echt ingeleefd hebt en oprechte interesse hebt. De basis meer dan op orde hebben en de verwachtingen van uw klanten overtreffen!

Hoe u dat doet? Ik vertel u er graag meer over! Neem gerust contact op met Monique (monique@echtwaarmaken.nl of 06 51 10 61 51) of kijk op haar website: Echt Waarmaken.

 

Relevante berichten

Top