Wat staat er eigenlijk op jouw marketingagenda voor het komende jaar? Je hebt waarschijnlijk alles al een beetje gedaan, toch? Je bent het afgelopen jaar vast in de weer geweest met persona’s, customer journeys, life events en storytelling. Je hebt alle digitale kanalen en uitingen onder de loep genomen en gezorgd voor een ultieme User…
Members betrekken tot na het winkelmandje
Steeds meer bedrijven proberen hun klanten uit alle macht te betrekken bij hun merk, product of organisatie door ze om hun mening te vragen, communities op te zetten of klantgroepen op te stellen. Zo voert HEMA op dit moment prijsverlagingen door op door klanten gekozen producten. Wat echter de grootste uitdaging blijkt in het betrekken…
Vergeet de USP’s en zoek naar de USM!
In een gezamenlijk artikel in Banking Review, het vakblad voor de financiële sector, betogen Rob Beltman en Owen de Vries dat acquisitie en retentie van klanten afhangt van de Unique Sustainable Match (USM). Te vaak is er vanuit klassieke product- en dienstenmarketing gepositioneerd op de onderscheidende voordelen, de zogenaamde USP’s. Owen en Rob bepleiten een…
Waar is de win-win?
Eén van de oplossingen die genoemd wordt voor het oplossen van de malaise van retailers is het omzetafhankelijk maken van de huur van retailvastgoed. De reacties op het idee variëren nogal, maar menigeen lijkt het onterecht te vinden dat de verhuurder opdraait voor de wanprestatie van de retailer, die geen traffic naar zijn winkel kan…
Duurzaam onderscheidend vermogen?
Als marketeers over duurzaamheid praten hebben ze het vaker over duurzaam onderscheidend vermogen, dan over het vermogen zich te onderscheiden met duurzaamheid. Dat is ook niet zo vreemd. Net als er in iedere markt maar één echte kostenleider kan zijn, naast een heleboel die het ‘ook geprobeerd hebben’, zo kan er qua duurzaamheid ook maar…