Klantgericht innoveren in 2015

Klantgericht innoveren

De media staan er vol mee. Allerlei lijstjes die weergeven wie of wat er in 2014 belangrijk was. Lijstjes met de beste sporters, teams en coaches. De leukste, maar ook de irritantste reclames. En dan natuurlijk het jaaroverzicht met de belangrijkste nieuwsfeiten, over Nederlanders die de meeste indruk hebben gemaakt. Of de minste,…en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Klantgericht innoveren

Klantgericht innoveren?

Maar is het niet interessanter om vooruit te kijken? Te focussen op wat er in 2015 komen gaat? Juist nu de economie weer wat aantrekt is het belangrijk om de juiste keuzes te maken voor je bedrijf of organisatie. Je kaarten inzetten op kansrijke ontwikkelingen. Om nu al te bepalen hoe en waarmee je kunt innoveren?

Natuurlijk kun je leren uit het verleden. Welke ontwikkelingen hebben ons geholpen. Welke hebben ons juist op achterstand gehouden of gezet? Door deze op een rijtje te zetten krijg je zicht op wat er voor jou wel,..of juist niet gaat werken in het nieuwe jaar.

Zo hebben we talrijke onstuitbare technologische ontwikkelingen die onze manier van communiceren en samenwerken sterk beïnvloeden. En we zien nu al dat dit alleen maar zal toenemen. Nieuwe software, cloud-technolgie en vooral mobiele toepassingen zullen de verbinding en dus de relaties tussen organisaties en (nieuwe)klanten sterker beïnvloeden dan ooit. En ook de sociale media zullen hun invloed vergroten op de bedrijfsvoering. Alles wordt transparanter en meer zichtbaar voor iedereen. En we staan nog maar aan het begin van het verzamelen van relevante mobiele klantdata. Natuurlijk vraagt dat om een andere mind-set bij zowel de bedrijven als bij hun afnemers, maar ook om andere marketingactiviteiten en zeker niet te vergeten eenduidiger en praktisch toepasbare (privacy)wetgeving. Door tijdig met eigen mobiele toepassingen te starten, ontwikkel je een leercurve die je, als het er toe doet, op voorsprong zet.

En met die nieuwe mobiele mogelijkheden willen we natuurlijk onze bestaande klanten (nog beter) bedienen, maar zeker ook, het zit in ons bloed, nieuwe doelgroepen aanboren. Best logisch als je je bedenkt dat in meer dan 90% van de Nederlanders inmiddels mobiel actief is en dat velen van hen de smart Phone als een verlengstuk van henzelf zien. Uit een onderzoek onder studenten kwam duidelijk naar voren dat zij het erger vinden om hun mobiel te verliezen dan hun ID kaart. Een niet te negeren ontwikkeling waarbij organisaties die op de Smart Phone te vinden zijn zichzelf direct op voorsprong zetten om zaken te doen.

Ook zien we tekenen dat we anders gaan samenwerken. Medewerkers werken vaker thuis, of op klantlocatie. Het nieuwe werken werpt haar vruchten af en medewerkers komen in een steeds vrijere rol. Maar hoe weet je elkaar te vinden voor het oplossen van klantvraagstukken als je niet meer “even bij je collega`s kunt binnenstappen”. Via welk platform zoek je elkaar dan op? En nu ook de grenzen tussen organisaties onderling steeds meer vervagen, doordat de klant om “multi-corporate-solutions” vraagt, is het van belang om in een heldere rol te komen en te blijven. En ook hier speelt technologie een belangrijke rol. Bijvoorbeeld bij het inrichten van mobiele klantportalen. Cruciaal om, eventueel samen met business partners, nieuwe kansen in kaart te brengen en bestaande klanten aan je te binden.

En die andere die vrijere vorm van samenwerken heeft invloed op hoe we worden aangestuurd, maar ook hoe wij onze medewerkers aansturen. Het belang van actueel inzicht op de status van je persoonlijke performance indicatoren wordt steeds groter. Hoe kun je anders, in je nieuwe vrije rol rustig een vergadering bijwonen. Door steeds, via je smartphone, op de hoogte te zijn van wat echt belangrijk is, krijg je weer grip op tijd en je energie om persoonlijk leiderschap te ontwikkelen en daadwerkelijk het verschil te kunnen maken. Voor je jezelf, je collega`s, maar zeker ook voor je klanten.

Als laatste, kunnen we niet heen om de steeds meer geautomatiseerde bedrijfsprocessen. Er is in toenemende mate bedrijf-kritische data beschikbaar. Door deze bijvoorbeeld via een service App in te zetten voor serviceverlening aan het eigen machinepark, of zelfs als service-item bij afnemers, wordt de effectiviteit en slagkracht van je medewerkers vergroot. En natuurlijk werkt dit alleen als de kwaliteit van de dienstverlening ook in de beleving van de gebruiker, de klant verbetert.

Wil je ook jouw innovatiekalender opschonen voor 2015? Neem dan contact op met Gerard (gerard@H3ROES.nl of 06 53 35 32 32). Dan gaan we gezamenlijk op zoek naar de meest kansrijke ideeën, hoe je ze succesvol kan maken en hoe je de energie moet richten op de ontwikkelingen die er, vooral voor de klant toe doen.

 

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief.


Auteur(s)

Relevante berichten

Top