Er zijn veel organisaties die al beschikken over een klantvisie maar in de praktijk niets zien veranderen. Hiervoor zijn uiteraard verschillende oorzaken aan te wijzen die variëren van leiderschap, tot een niet inspirerende visie, het ontbreken van de juiste vaardigheden en structuur etcetera.
In de praktijk zien wij dat het meestal stuk loopt op de concrete doorvertaling naar de customer journey van de klant en de concrete consequenties en gewenste acties voor de medewerkers. Oftewel het is medewerkers niet goed duidelijk hoe te handelen in bepaalde situaties.
Het is dus zeker belangrijk dat de klantvisie een goed antwoord biedt op de vraag ‘voor wie doet onze organisatie wat, hoe en waarom?’ En juist in het concrete ‘hoe en wat’ blijven veel organisaties te vaag.
We helpen u uiteraard graag bij het laten vliegen van uw klantvisie of, indien u nog geen klantvisie heeft, het opstellen ervan. Hiervoor is het wel belangrijk dat uw visie en onze visie over aanpak en Klantvisie hetzelfde is.
WAT IS EEN KLANTVISIE IN ONZE OGEN NIET?
Een klantvisie is in onze ogen niet slechts een stukje papier dat verantwoording geeft voor het handelen. Het is niet slechts een beleidsdocument.
WAT IS HET DAN WEL?
Volgens ons verbindt een klantvisie 3 belangrijke zaken:
- Hart: waarom, intrinsieke motivatie, willen, zingeving, passie, cultuur
- Hoofd: hoe, strategie, kunnen, snappen, slimme keuzes, begrip, houding/overtuiging
- Handen: wat, nieuwe normaal, doen, communicatie, handige werkwijzen, nieuwe routines, gedrag
De krachtige verbinding van deze drie dingen zal uiteindelijk ertoe leiden dat collega’s beter samen kunnen werken en de juiste dingen doen op een klantgerichte en consistente wijze.
BELANGRIJK BIJ EEN AANPAK
- Hart: zorgen dat er passie en beleving in klantgerichtheid komt!
- Hoofd: zorgen dat men snapt waarom dat nodig is, hoe het werkt en bijdraagt aan succes
- Handen: zorgen dat mensen weten wat ze (anders) moeten doen en wat dat oplevert
Wilt u weten welke aanpak kan leiden tot een vliegende klantvisie volgens bovenstaande uitgangspunten <download dan whitepaper klantvisie>? Wilt u een persoonlijke uitleg of een presentatie? Neem dan contact op met Ronald Provoost (RONALD@H3ROES.nl; 06-55786352).