Members betrekken tot na het winkelmandje

Steeds meer bedrijven proberen hun klanten uit alle macht te betrekken bij hun merk, product of organisatie door ze om hun mening te vragen, communities op te zetten of klantgroepen op te stellen. Zo voert HEMA op dit moment prijsverlagingen door op door klanten gekozen producten. Wat echter de grootste uitdaging blijkt in het betrekken van je klant is om ervoor te zorgen dat je zelf niet te snel weer de touwtjes in handen pakt.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat hier goed in is is Threadless. Threadless is een online community van designers die allemaal t-shirt designs aanleveren. Deze designs worden op de community geplaatst, waarna alle members het design mogen beoordelen met een score van 1 tot 5. De best beoordeelde designs worden vervolgens in limited edition uitgeprint, met de naam van de designer in de nek van het shirt. Het mooie is dat Threadless hiermee niet alleen een t-shirt verkoopt, maar ook het ontwerp van de designer.
Threadless is in 2000 begonnen als een hobby-initiatief, opgezet door twee designers die graag hun eigen shirts wilden ontwerpen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een succesvol bedrijf dat al meerdere keren verhuisd is om uit te breiden. Dit heeft de aandacht getrokken van verschillende grote bedrijven. Threadless gaat hier netjes mee in gesprek, maar zorgt ervoor dat ze hun community goed beschermen.

Zo heeft American Apperal, een grote kledingproducent, al meerdere keren een aanbod gedaan om Threadless-shirts in hun collectie op te nemen. Threadless heeft dit tot nu toe afgewezen met het statement dat als ze een ontwerp afleveren aan American Apperal, het ‘just a shirt’ wordt. Threadless wil best hun t-shirts op een andere manier in de markt zetten, als het verhaal van de shirts maar overeind blijft.Gap Threadless
Gap heeft onlangs bijvoorbeeld een lijn met Threadless-shirts in de winkel gehad, waar het hele verhaal van Threadless naast de shirts gepresenteerd werd. Zowel in de winkel van Gap als op hun website worden Threadless en de designer met naam en toenaam genoemd. Krachtig hieraan is dat Threadless zowel zijn naam als zijn designers beschermt en meeneemt tot in de handen van de klant.

En dat is waar veel bedrijven nog wat kunnen leren: als bedrijf verdient je meewerkende klant de eer. Niet alleen in het proces, maar tot nadat de klant het product in zijn handen heeft. Of, zoals Scott Belsky, CEO van Behance het verwoordt:

“The word ‘community’ is thrown around all too often these days. Every business, school, and interest group proclaims to ‘own’ or ‘run’ a community. The fact is that most of them are missing the point. Threadless doesn’t own a community. Threadless participates in a community that is much bigger than Threadless… The best community leaders act as stewards listening to participants.”

Wil je ook bekijken hoe je je klant kunt betrekken tot na het winkelmandje? Neem dan contact op met Anne (annevreeman@H3ROES.nl of 06 20 84 36 57).

 

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief.


Auteur(s)

Relevante berichten

Top