RESET je marketingorganisatie – tips, tricks & hulp

Al ruim voor de coronacrisis lagen Marketing managers en commercieel directeuren er wakker van: hoe maak ik mijn marketingorganisatie meer wendbaar? Hoe maak ik de club beter toegerust om de uitdagingen van nu en straks het hoofd te bieden? Hoe positioneer ik Marketing zodanig dat we als functie de grootste impact hebben op de merk- en klantbeleving, maar zeker ook op succesvolle innovatie en groei? Welke competenties en talenten heb ik daarvoor nodig?

Voor zover men al doelbewust bezig was met de marketingorganisatie van de toekomst, heeft Covid-19 roet in het eten gestrooid.

Maar voor zover men daar al doelbewust mee bezig was en tijd voor maakte, gooide 2020 wel roet in het eten. Zaten marketeers bij veel organisaties al sterk in de doe-modus, nu werd dat de overlevingsmodus. Er was (en is) meer te communiceren dan ooit te voren. Tegelijk hebben veel bedrijven knap hun waardepropositie of business model geheel omgegooid van de ene op de andere dag. Een standbouwer ontwierp bijvoorbeeld, omdat de beurzen- en evenementenbranche dood in het water lag, een aanhanger waarmee opa’s en oma’s veilig bezocht konden worden (de samenhanger). Te huur per uur of per dag. De maatschappelijk enorm betrokken beddenbouwer Auping ging ineens naast matrassen ook medische mondkapjes maken. Nieuwe verdienmodellen, nieuwe distributiemodellen, nieuwe waardeproposities … en de marketeers maar meters maken. Echt veel tijd voor het rustig bedenken hoe we sterker uit deze crisis gaan komen, was er dus niet. Voor veel managers maakte het thuiswerken het ook niet makkelijk om de club op sleeptouw te nemen.

Een scherpe visie op je marketingorganisatie van de toekomst is cruciaal, zeker als bijltjesdag komt en er soms meer dan 30% gesneden moet worden in het marketingbudget voor mensen, media en middelen!

Toch namen, zo halverwege de tweede golf, ongeveer 90 marketeers de moeite om zich in te schrijven voor een clinic en die tijd wel te maken. Ongetwijfeld ook omdat bij veel organisaties bijltjesdag nadert en er serieus gekeken moet worden welke verantwoordelijkheden nog ingevuld kunnen worden als dat ineens met 20, 30 of soms zelfs 40% minder middelen moet. Op vrijdag 6 november j.l. volgden deze marketeers daarom een online clinic bij Beeckestijn Business School, gegeven door Rob Beltman (H3ROES), die hen meenam in de manieren om juist nu, juist met het oog op scherpe keuzes die gemaakt worden ten aanzien van budgetten en reorganisaties, de marketingfunctie te resetten. Welke kritieke competenties kun je in deze tijd juist ontwikkelen en welke rollen ga je zelf doen of uitbesteden? Rob’s boek ‘De Marketingorganisatie van de Toekomst’ (winnaar PIM Marketing Literatuurprijs 2017) vormde de leidraad.

Goede inhoudelijke ideeën in begrijpelijke taal. En helemaal van nu. De issues die Rob schetst zijn heel herkenbaar. Deze clinic is een aanrader voor iedere marketing manager!

De slides die door Rob gebruikt zijn bij de online clinic zijn hier te downloaden.

 

 

 

Wil je eens een scherpe foto van jouw marketingorganisatie maken en weten waar je staat? Wil je gerichte adviezen hoe je jouw marketingorganisatie (nog) meer toekomstbestendig kan maken? Krijg je te maken met grote budgetbeperkingen en vraag je je af hoe je door te reorganiseren met visie jouw marketingresultaten overeind kunt houden?

Neem dan eens contact op met Rob Beltman via 06 24 24 53 85 of ROB@H3ROES.NL  

Auteur(s)
Top