RESET-tour op zoek naar de Menselijke Maat

In de stad van Deelder, de man van “De omgeving van de mens, is de medemens”, gaan 30 deelnemers aan de RESET The World Experience tour op ontdekkingstocht naar de menselijke maat…in kleine groepen, verbonden door ongehoord sterke verhalen. De tour is een initiatief van Ruud Tompot (RESET Your Brand) en Rob Beltman (H3ROES), die bedachten dat juist in deze tijd, waarin iedereen zich afvraagt wat er weer kan en mag, we ons ook af moeten vragen wat we echt weer willen en moeten…en wat niet meer. Of wat we nu misschien maar eens moeten aanpakken en anders doen, omdat het nu kan!

Waarom eigenlijk?

De menselijke maat was de afgelopen anderhalf jaar soms ver te zoeken, maar soms ook dichterbij dan ooit. Aan de negatieve kant hebben we natuurlijk veel contact moeten missen, afstand moeten houden, is er meer polarisatie en hokjesdenken en lijken regels en gedragscodes ons leven meer te zijn gaan bepalen dan ooit.

Een trieste fysieke uiting is het overdadige ‘communiceren via bordjes en pijltjes’, tot het punt van opperste verwarring aan toe. Een apotheek met 12 ge- en verbodsbordjes bij de entree voelt niet meer als een plek van zorg en aandacht, bijvoorbeeld. Maar bij de supermarkt stonden ineens jongens en meisjes vriendelijk een wagentje aan te reiken, dat was schoongemaakt. Geen muntje nodig. Bij een theater werd je vriendelijk naar een tafeltje begeleid voor een kop koffie en liep iemand mee om je naar je plek in de zaal te wijzen. Een bezoek aan een winkel werd vaak een heuse ‘personal shopping experience’ door op afspraak wat ‘gereserveerde aandacht’ van het winkelpersoneel te krijgen.

Wat willen we hiervan vasthouden?  Wat willen we verbeteren? Waar willen we zo snel mogelijk weer vanaf? Wat kunnen we zakelijk met de menselijke maat? En persoonlijk? Dat zijn zomaar wat vragen waar de 30 deelnemers mee op pad gingen. Maar dat deden ze niet allemaal gezamenlijk, maar in groepjes van drie. De menselijke maat vraagt, zo vinden de bedenkers, om kleine groepen, intimiteit en een schaal waarop je ieders verhaal ruimte kunt geven. Dus gingen op 10 verschillende iconische plekken in de Maasstad van start. Plekken die in de volksmond heel anders heten. Het Witte Huis, Het Blaakse Bos, De Han-gaaarrrrr. Vanaf de eerste ontmoetingen tussen 3 elkaar volstrekt onbekende mensen tot de afsluiting in de magnifieke Schiecentrale met alle 30 deelnemers, ontvouwde zich een bijzondere beleving.

Een reis door het onbekende

Kern van de dag was de ontdekkingsreis in het relatief onbekende, of misschien wel het bekende wat we zakelijk uitsluiten, maar privé heel gewoon vinden. Het ging niet om de plekken, maar om de mensen en hun verhalen. Ongehoord sterke verhalen, zeggen Ruud en Rob. Ongehoord, omdat de dag niet gevuld is met broodsprekers die hun praatjes en plaatjes afdraaien. Sterk, omdat er op allerlei bijzondere plekken verhalenvertellers waren die het allemaal echt be- en doorleefd hebben. En dat maakte de gesprekken bijzonder en waardevol. Dus niet de gebruikelijke “Hoe gaat het met je? Ja, goed joh… Druk, man!”. Nee, het ging over wezenlijke thema’s als:

  • Wat deel je eigenlijk met vreemden en waarom?
  • Wat betekent het om echt te luisteren, empathie te hebben?
  • Waar geloof je wel en niet in?
  • Hoe ontsnap je aan de hokjes waar je in zit, of anderen in plaatst?
  • Wat is het verschil dat jij als persoon, mens, kan maken?
  • En … wat moeten we hier nou mee als ondernemers en organisaties, die dagelijks met mensen in contact staan in hun rol als klant of collega?

Enkele ervaringen van deelnemers 

“Een indrukwekkende en zeer inspirerende ervaring. Ik heb veel meegenomen waar ik mee aan de slag kan en het was een voorrecht erbij te zijn geweest”

Herman Smit – Directeur, De Pier Scheveningen

“Wat een mooie en inspirerende verhalen. Kwetsbaarheid en verbinding staan centraal in de ervaring van de menselijke maat.”

José Gotz – Manager Wonen, Woonpartners

“Een bijzondere en eigenlijk ook heel eenvoudige start vormt de basis voor een fijne dag, waarbij het lijkt of je de volstrekt onbekenden met wie je dit beleeft al jaren kent. Geweldig!”

Jeroen van Everaert – Creative director, The Mothership

“Je stapt volledig uit je dagelijkse dynamiek en stelt je open voor de verhalen van anderen. De veilige omgeving die gecreëerd wordt, zorgt voor kwetsbaarheid en oprechte interesse, wat volgens mij de kern is van de Menselijke Maat.Mooie tour voor wie zijn/haar denken wil verbreden en de mooie kant van mensen wil zien.”

Claudia Goossen – Hoofd Communicatieadvies en Redactie, Ministerie van Justitie en Veiligheid

“Wat een inspirerende, ontroerende en vooral positieve dag… alsof we ontwaakten…”

Sue Virginia Smith – kwartiermaker, Philadelphia Zorg

Stap snel in op een volgende tour!

Yes, we gaan onze succesvolle ‘Op Zoek Naar De Menselijke Maat’ tour gewoon nog een keer doen.
Prijs: E 200,02 per deelnemer.
Dit bedrag is inclusief lunch en dranken, exclusief vervoer en uiteraard excl. BTW!

Geplande data zijn woensdag 14 juli, vrijdag 13 augustus of vrijdag 27 augustus, uiteraard afhankelijk van aantal inschrijvers en in afstemming met de verhalenvertellers en bijzondere lunchlocaties.

Individueel

Schrijf je in en geef aan op welke datum jij mee zou kunnen gaan.
Ga naar https://resettheworld.nl/de-menselijke-maat

Groepen:

Wil je met meer collega’s op pad of een gehele in-company editie plannen voor jouw afdeling of organisatie?
Mail naar ruud@resettheworld.nl

Auteur(s)
Top