Rust zal je redden

Rust zal je redden

Ik deel een paar van mijn meest wezenlijke tips met je die ik zelf altijd toepas bij de voorbereiding van belangrijke gesprekken. Hoe kalmer en rustiger ik namelijk blijf, des te beter verloopt het gesprek. Onmisbaar dus. Iedereen heeft gesprekken die je enigszins oncomfortabel maken, op voorhand al. En het maakt niet uit of je in de positie van de beoordelaar of initiator zit, of dat je in de tegenovergestelde positie zit. Denk bijvoorbeeld aan een beoordelingsgesprek, een vergadering waarin je persé anderen wilt overtuigen, of ‘gewoon’ een (sollicitatie)gesprek. Je kijkt er tegenop, want je hebt geen idee hoe het zal aflopen. Je kent dat wel, je loopt er dagen mee in je hoofd, je slaapt er slecht van, je voelt de spanning je lijf in kruipen. Stress!

Wat kun je nu doen om die extra spanning te voorkomen? Deze tips zullen je helpen om zelf ook ontspannen naar het gesprek toe te kunnen gaan. Ik ga er vanuit dat je je gesprek inhoudelijk al hebt voorbereid, dus die tip sla ik over.

Tip 1: Zorg dat je minimaal 10 minuten tot een kwartier vrije ruimte in je agenda inplant voorafgaand aan het gesprek en na afloop ervan.
Niks is erger dan van de ene afspraak naar de andere te hollen en bijna hijgend plaats te nemen in de ruimte waar je je gesprek zult hebben. En na afloop uit het gesprek doorrennen naar je volgende afspraak. Je doet je zelf en de ander schromelijk tekort en dat is niet je bedoeling, toch? Het maakt niet uit of je “leidend” of “lijdend” voorwerp bent. Je bent altijd leidend over de manier waarop je je voorbereid. En na afloop heb je dan tijd om het gesprek te verwerken. Emotioneel en rationeel, maar ook administratief.
‘Rust zal je redden’, zeggen ze wel eens.

Tip 2: Besteed aan het begin van de dag aandacht aan je ademhaling en voel hoe je er zelf in zit.
Doe dit nogmaals vlak voordat je naar het gesprek gaat. Als je naar het toilet gaat, zal niemand je storen. De deur zit toch op slot. Bovendien is een lege blaas wel prettig tijdens het gesprek. Anders word je maar afgeleid bij het luisteren. Besteed minimaal vijf minuten tijd om je ademhaling naar je buik krijgen. Als je ademhaling hoog zit, op je borst, dan verhoogt dat namelijk de spanning in je lijf. In je buik zit ontspanning en ruimte en maakt dat je al je zintuigen open kunt zetten om er helemaal bij te zijn in het gesprek.
Het draait in een gesprek niet alleen om praten, maar vooral ook om goed luisteren.

Tip 3: Als je erg gespannen bent, ga dan voor het gesprek naar buiten en maak een wandeling in de vrije natuur.
Ga alleen op pad, een half uurtje kan al genoeg zijn. Zelfs een wandeling op de dag voorafgaand aan het gesprek is nuttig en rustgevend. Zo zorg je ervoor dat je los kunt komen van alle gedachten die door je hoofd tollen en kun je ruimte maken voor concentratie op het gesprek. Zet eventueel rustige muziek op. Dit nummer is voor mij altijd een succes bij de voorbereiding!

Veel succes met de voorbereidingen! Laat je mij weten of je wat hebt gehad aan de tips? Ik kijk uit naar je reactie (arlette@nivsl.nl of 06 14 59 88 02).

Auteur(s)

Relevante berichten

Top