To do 2016: Marketingafdeling opheffen

Wat staat er eigenlijk op jouw marketingagenda voor 2016? Je hebt waarschijnlijk alles al een beetje gedaan, toch? Je bent het afgelopen jaar vast in de weer geweest met persona’s, customer journeys, life events en storytelling. Je hebt alle digitale kanalen en uitingen onder de loep genomen en gezorgd voor een ultieme User Experience op alle touchpoints, natuurlijk mede dankzij een consistente invulling van merkuitingen op basis van het geactualiseerde brand manual. Collega’s hebben trainingen gehad hoe ze op social media kunnen acteren als echte ‘brand advocates’ of zijn intern al ingezet als ‘superpromoters’ om het klantgerichte gospel als een olievlek door de organisatie te verspreiden. Wat is er eigenlijk nog te doen?

NatuurlBR4-2015ijk ken ik jouw organisatie niet zo goed en het gaat vast allemaal anders. Maar het staat wel vast dat, door de bank genomen, wij marketeers erg bezige bijtjes zijn geweest de voorbije paar jaar. We hebben de kar getrokken om in alle turbulentie toch nog iets van een band met klanten te houden, terwijl we tegelijkertijd als meest extern gerichte medewerkers onze collega’s mee wilden nemen in de vaart der volkeren. En dat zonder helder mandaat, want in veel gevallen was marketing toch niet meer dan de afdeling ‘sausje erover’ of ‘trucje doen en strikje eromheen’ tot enkele jaren geleden. Natuurlijk had je enkele formele verantwoordelijkheden die daar veel mee te maken hadden, maar de meeste marketeers waren toch verantwoordelijk voor het genereren van leads voor producten en diensten. Dat is aan het veranderen. Marketeers zijn in toenemende mate business development en business transformation rollen gaan vervullen. In de beweging van Ego-systeem naar Eco-systeem, zowel binnen als buiten, vervullen marketeers een cruciale verbindende functie.

Lees in het artikel in Banking Review waarom daarvoor heel hoog op jouw to-do lijstje voor 2016 zou moeten staan “mijn marketingafdeling opheffen”.

 

Auteur(s)

Relevante berichten

Top