Al enige tijd werkt H3ROES nauw samen met een innovatief, jong bedrijf dat slimme onderzoek- en activatie-oplossingen biedt, die wij heel goed kunnen inzetten als we onze opdrachtgevers willen helpen klantgerichter en maatschappelijk impactvoller te ondernemen. Hoe leuk is het om dan gevraagd te worden een bijdrage te leveren aan de rebranding of herpositionering van zo’n partner? Heel leuk dus. En het resultaat mag er zijn, al zeggen we het zelf.
Herpositionering levert een stevige basis voor verdere groei en ontwikkeling
Waarom een scale-up herpositioneren?
Abbi Insights is ooit ontstaan omdat oprichter Marco Wolters, afkomstig destijds van een wat klassiek onderzoeksbureau, een heilig geloof had dat het anders kon en moest. Abbi stond voor Automated Behavioral Business Intelligence en is bedacht en ontwikkeld vanuit de overtuiging dat mobiele survey- en marketing activatietooling alleen vernieuwd kan worden in partnership met een sterke innovatieve mobile tech partner. Daarom hebben Marco en CM.com in 2018 de krachten gebundeld en is Abbi Insights opgericht. Maar zoals vaak bij start-ups en scale-ups het geval is, is na enige jaren de persoonlijkheid, de identiteit en ook de set aan activiteiten of oplossingen pas echt uitgekristalliseerd. Dan is het tijd om de oorspronkelijke positionering nog eens goed onder de loep te nemen. Het levert een stevige basis voor verdere groei en ontwikkeling, maar zeker ook hernieuwde focus op je rol en toegevoegde waarde voor specifieke doelgroepen.
Als je jouw merk als superheld ziet, waar strijd je dan voor of juist tegen? Waar ga je voor?
Hoe we te werk gingen
In een aantal werksessies is met Marco en zijn team gewerkt aan het scherp herformuleren van de visie, missie en waarden van abbi. De visie is daarbij gestoeld op inzichten in de externe omgeving: wat gebeurt daar? Welke (positieve en negatieve) trends en ontwikkelingen ziet Abbi? Vervolgens definiëren we de missie als ‘het verschil dat je wilt maken als organisatie en merk’. Bij H3ROES stellen we dan altijd de vraag: “als je jouw merk als superheld ziet, waar strijd je dan voor of juist tegen? Waar ga je voor?”. Met natuurlijk als belangrijke vervolgvraag “waar sta je voor?”, want dat zijn je kernwaarden en merkwaarden. Die zijn altijd gelijk: intern en extern zijn elkaars spiegel. De tijd dat organisatie ineen andere kernwaarden hadden richting personeel dan de merkwaarden de zij richting klanten en stakeholders uitstraalden, is wel voorbij. Uit de optelsom van visie, missie en waarden distilleren we de merkessentie. Vervolgens is die merkessentie vertaald naar een krachtige merkbelofte. En toen…was het tijd om opnieuw te kijken naar de visueel identiteit. De naam (van Abbi Insights maakten we Abbi), het logo, de manier van presenteren en spreken, de Abbi avatar…alles is vanuit de merkbelofte en merkessentie tegen het licht gehouden.
H3ROES heeft ons begeleid naar een heldere ‘spot on’ merkessentie met merkbelofte en positionering, die tot in de details is doorvertaald in al onze communicatie-uitingen!
Marco Wolters, oprichter van Abbi, zegt over dit traject “Het is echt een gave reis om het merk Abbi uiteindelijk te laten landen waar het nu staat. Als oprichter heb je alles weliswaar als beste in je hoofd zitten, maar ben je tegelijk de minst aangewezen persoon om dit ook door te vertalen in een heldere merkidentiteit. Dat hadden wij niet zonder H3ROES kunnen doen. Het voelt een beetje als een biograaf die jouw leven vastlegt. Je moet het zelf vertellen, maar je krijgt het zelf nooit goed op papier…. Daar is H3ROES ijzersterk in. Het heeft geleid tot een heldere ‘spot on’ merkessentie met merkbelofte en positionering die tot in de details is doorvertaald in al onze communicatie-uitingen! We zijn echt blij en super trots op het resultaat. Dit is precies wie Abbi is!”
Abbi gelooft dat levendige gesprekken tussen merken en mensen waardevol zijn
De essentie: Be Conversational
Geen enkele organisatie, publiek of commercieel bedrijf, kan nog goed functioneren zonder de stem van haar klanten, leden, gebruikers, vrijwilligers of medewerkers op structurele basis door te laten dringen, als inspiratie voor verbetering en vernieuwing, met als doel hogere trouw en betrokkenheid.
Abbi weet dat veel merken op zoek zijn naar vernieuwende manieren om structureel hun oor bij klanten te luister te leggen en ze te betrekken bij hun organisatie of merk. Tegelijkertijd weten we ook dat klanten overvraagd worden vanuit feedbacktools die eenzijdig meningen ophalen maar niet in gesprek gaan. Het geven van je mening als klant of medewerker is vaak traag, monotoon en niet echt relevant. Gevolg: mensen worden onderzoeks-moe. Zij vinden dat organisaties wel vragen, maar niet echt luisteren en opvolgen. Je wordt niet uitgedaagd om mee(r) te doen.
Abbi gelooft dat levendige gesprekken tussen merken en mensen waardevol zijn. Ze leveren meer inzicht op, bieden een betere beleving en zetten aan tot actie. Mobiele, chat-based technologie maakt dergelijke gesprekken niet alleen mogelijk, maar ook persoonlijk, gemakkelijk en schaalbaar.
Als je een relevant en activerend gesprek wilt tussen mensen en merken, dan is mobiele technologie essentieel. Het is het nummer 1 persoonlijke communicatie-device waarop alles samenkomt. Mobile-first (niet only!) is cruciaal!
Genoeg gepraat… ga vooral zelf eens het gesprek aan met Abbi