mARKETING IMPACTVOL ORGANISEREN
LONGFONDS
Voor Goede Doelen geldt dat ze bestaan om impact te realiseren. Je wilt verandering zien in de wereld! Voor Longfonds is dit niet anders. Ze heeft haar interne organisatie zelfs ingericht op Impact Teams, die elk een bepaald deel van haar opgave helpen realiseren. Zo is er het Impact Team ‘Gezond leven’, het team ‘Echte oplossingen’ en het team ‘Zelf regie nemen’. Maar dat riep de vraag op hoe de marketingfunctie zou moeten worden ingericht: integraal voor alle drie de teams, of moet er dedicated marketing capaciteit per team zijn, maar met hoeveel autonomie dan? Hoe gaan we het meest efficiënt om met de middelen die tot de beschikking staan van Longfonds? En hoe stemmen we campagnes, zowel aan de fondsenwervende kant als de beïnvloedende (impact) kant goed af? We mogen dan verschillende impact gebieden hebben, we hebben wel één donateursbase, die niet alleen geld geeft, maar ook nog eens steeds vaker betrokken is bij impact realiseren.
Vanuit zijn kennis en ervaring met het toekomstbestendig inrichten van Marketingorganisaties mocht Rob Beltman van H3ROES Longfonds begeleiden om in een aantal sessies de rollen en verantwoordelijkheden van het team Impact Marketing ten opzichte van de drie Impact Teams en overige interne afdelingen, zoals het team Relaties & Data, scherp te krijgen. Los van een herdefiniëring van de rollen en verantwoordelijkheden is ook een praatplaat opgeleverd waarmee collega’s continu konden toetsen of ze niet per ongeluk in hun oude, of onduidelijke rol stapten.
Janina Kroese, Manager Business Intelligence bij Longfonds, zegt over dit project
WIL JE MEER HIEROVER WETEN?
Wil je de rol en verantwoordelijkheid van Marketing ten opzichte van overige afdelingen scherp in kaart? Wil je weten welke marketing competenties je medewerkers dan nodig hebben en hoe je hen het best tot hun recht laat komen?
Neem contact op met ons of maak een belafspraak.