PvKO Winterfestival, van beleving naar betekenis

Welke kansen ontstaan de komende jaren als organisaties zich niet afzonderlijk op goede bedrijfs-, klant- en maatschappelijke prestaties richten, maar deze krachtig met elkaar verbinden? Welke nieuwe samenwerkingen zijn dan mogelijk? Hoe bewegen social (impact) enterprises en commerciële ondernemingen naar elkaar toe?

Want of je nu onderneemt voor de winst, of als stichting of vereniging je inzet voor een goed doel of voor je leden: succes hangt altijd af van de perfecte balans vinden tussen je klantprestaties, een gezonde bedrijfsvoering en maatschappelijke impact. De meest sterke merken en organisaties weten die drie aspecten nog krachtig te verbinden ook! Vanuit een onderscheidende missie en heldere ambitie kunnen zij niet alleen medewerkers aantrekken en motiveren, maar tegelijk klanten betrekken en enthousiasmeren. Mede daardoor bieden ze stakeholders de sociale en financiële resultaten waar zij op hopen.

Actuele voorbeelden die tijdens de workshop passeerden lieten zien waarom dit niet alleen nuttig, maar ook nodig is voor langdurig succes. En we zagen ook dat het nog helemaal niet zo makkelijk is de juiste balans te houden. Voorbeelden van in het oog springende campagnes van bijvoorbeeld ABN Amro en M&M’s werden daarom ook bediscussieerd.

In de eerste themasessie stonden daarnaast cases uit het betaalde voetbal centraal, toegelicht door Niels Redert (Impct Agency). Maatschappelijke resultaten naast het veld worden steeds belangrijker voor het aantrekken van sponsoren en binden van fans aan de clubs. Niels liet zien hoe programma’s van clubs als Sparta, Excelsior en NAC inspelen op de lokale context en thema’s van de clubs en bijdragen aan zowel goede financiele prestaties voor de BVO’s als meer betrokkenheid bij fans.

In de tweede themasessie stonden voorbeelden centraal waarin klanten zelf maatschappeljke impact organiseerden, door coöperaties te starten op het gebied van bijvoorbeeld wonen, zorg, of energie. Deze werden toegelicht door Jasper Klapwijk (Kantelingen). Jasper begeleidt veel cooperatieven in hun energieke en enthousiaste strijd om dit soort zaken samen te regelen en bedrijven en overheden zo ver te krijgen dat ze het gaan faciliteren. Zijn oproep: denk niet na over het verzamelen van een brand community, maar wordt een community brand!  

De presentatie van Themasessie 1 (met cases van Betaald Voetbal Organisaties) is hier te downloaden

Wil je verder praten over hoe ook jouw organisatie succesvoller klantgericht maatschappelijk kan ondernemen?

Mail naar rob@H3ROES.NL, bel naar 06 24 24 53 85

Rob Beltman

Share:

Meer blogs

H3ROES Heartbeat Podcast – Diergaarde Blijdorp

De afgelopen 10 jaar hebben organisaties zich stukje bij beetje gerealiseerd dat Maatschappelijk Ondernemen geen keuze is. De verplichting wordt gevoeld, soms vanuit moreel of ethisch besef of vanuit een welbegrepen eigenbelang.

ESG-rapportage en maatschappelijk ondernemen

Moeten we wel blij zijn dat MVO moet

De afgelopen 10 jaar hebben organisaties zich stukje bij beetje gerealiseerd dat Maatschappelijk Ondernemen geen keuze is. De verplichting wordt gevoeld, soms vanuit moreel of ethisch besef of vanuit een welbegrepen eigenbelang.

De kracht van anders denkenden

In de huidige maatschappij maken toenemende polarisatie en intolerantie tegenover verschillende meningen velen onrustig. Dit fenomeen wordt versterkt door social media, die het luisteren naar en begrijpen van andere standpunten bemoeilijken.

Stuur ons een bericht

MAAK EEN AFSPRAAK

Vul je gegevens in en we nemen snel contact op!

Ga naar de inhoud