Niet veel mensen zien zichzelf als held. Maar als je naar klassieke heldenverhalen en mythes kijkt, ontdek je dat het vaak de meest normale mensen zijn die zich tot held ontpoppen. Het is een soort ‘roeping’, die je pas ontdekt na een lange reis. Na meermalen met jezelf geconfronteerd te zijn en daardoor ontdekt te hebben waar jouw bijzondere kracht ligt en hoe je daarmee het verschil kunt maken. Van waarde kunt zijn voor anderen.
Net als bij veel veranderprocessen geldt ook hier dat het lonkend perspectief fantastisch is, maar de reis moeilijk, vol van gevaren en teleurstellingen. Joseph Campbell beschreef in zijn ‘The Hero with a Thousand Faces’ de monomythe van de held. Hij ontdekte een patroon in vele mythen en saga’s, in de verhalen die werden overgedragen over de hele wereld. Het is niet alleen een vlijmscherpe analyse die veel Hollywood-producenten en reclamemakers helpt om betere verhalen te vertellen, maar vooral een inspiratie voor het bereiken van succes in veranderprocessen. Het is zowel toepasbaar op individuele als collectieve veranderprocessen. Daarnaast biedt het houvast voor marketeers en serviceprofessionals. De verschillende toepassingsmogelijkheden bespreek ik in dit artikel, waarin we eerst kennis maken met de dynamiek van ‘de reis van de held’.
Wil je meer weten? Lees het volledige artikel: De reis van een held
Of neem contact op met Rob voor een inspirerend gesprek!