De reis van een held

Niet veel mensen zien zichzelf als held. Maar als je naar klassieke heldenverhalen en mythes kijkt, ontdek je dat het vaak de meest normale mensen zijn die zich tot held ontpoppen. Het is een soort ‘roeping’, die je pas ontdekt na een lange reis. Na meermalen met jezelf geconfronteerd te zijn en daardoor ontdekt te hebben waar jouw bijzondere kracht ligt en hoe je daarmee het verschil kunt maken. Van waarde kunt zijn voor anderen.

Net als bij veel veranderprocessen geldt ook hier dat het lonkend perspectief fantastisch is, maar de reis moeilijk, vol van gevaren en teleurstellingen. Joseph Campbell beschreef in zijn ‘The Hero with a Thousand Faces’ de monomythe van de held. Hij ontdekte een patroon in vele mythen en saga’s, in de verhalen die werden overgedragen over de hele wereld. Het is niet alleen een vlijmscherpe analyse die veel Hollywood-producenten en reclamemakers helpt om betere verhalen te vertellen, maar vooral een inspiratie voor het bereiken van succes in veranderprocessen. Het is zowel toepasbaar op individuele als collectieve veranderprocessen. Daarnaast biedt het houvast voor marketeers en serviceprofessionals. De verschillende toepassingsmogelijkheden bespreek ik in dit artikel, waarin we eerst kennis maken met de dynamiek van ‘de reis van de held’.

Wil je meer weten? Lees het volledige artikel: De reis van een held

Of neem contact op met Rob voor een inspirerend gesprek!

rob@H3ROES.NL,  06 24 24 53 85. 

Rob Beltman

Share:

Meer blogs

Vrijwilligers vinden, boeien en binden

Welke organisatie zou er nu niet heel graag een club enthousiaste en intrinsiek betrokken collega’s hebben die ook nog eens geheel belangeloos hun tijd en energie ter beschikking stellen? Het lijkt misschien verwonderlijk dat niet meer organisaties werk maken van het vinden, boeien en binden van vrijwilligers. Het fenomeen komt bij veel clubs en verenigingen, maar ook scholen en goede doelen veel voor. Maar bij woningcorporaties, zorginstellingen en kinderopvang-organisaties al veel minder.

H3ROES Heartbeat Podcast – kinderopvang SKBNM

In de H3ROES Heartbeat podcast presenteren we aansprekende professionals die praten over hun impact op mensen, markten en de maatschappij. Luister naar deze editie met Mariska Ristjouw, directeur-bestuurder van de maatschappelijke kinderopvang-organisatie SKBNM. Dagelijks dragen zij voor 3500 kinderen in de Gooise Meren bij aan hun groei en ontwikkeling.

H3ROES Heartbeat Podcast – Diergaarde Blijdorp

De afgelopen 10 jaar hebben organisaties zich stukje bij beetje gerealiseerd dat Maatschappelijk Ondernemen geen keuze is. De verplichting wordt gevoeld, soms vanuit moreel of ethisch besef of vanuit een welbegrepen eigenbelang.

Stuur ons een bericht

MAAK EEN AFSPRAAK

Vul je gegevens in en we nemen snel contact op!

Ga naar de inhoud