Duurzaam ondernemen: waar en hoe kun jij het verschil maken?

Onlangs vond de SDG Summar Academy van CIFAL/Unitar in België plaats, over zoals ze het zelf noemden ‘Raising the bar for ESG Leadership’. Ik kwam geïnspireerd terug door de veel mooie voorbeelden over hoe je echt duurzaam kan ondernemen en hoe je dit zowel in de markt als in je organisatie kunt uitdragen.

Vervolgens kwam ik het volgende artikel in het AD tegen (van ma 28-08) tegen: “Bedrijven misleiden klant met groene claims”. De strekking: velen doen zich duurzamer voor dan ze echt zijn! Meteen vechten een aantal gedachten om voorrang in mijn hoofd.

Greenwashing of slim zakendoen?

Is dit nu doelbewuste ‘Greenwashing’ (cq misleiding) of zijn dit nu juist bedrijven die zich net wat te veel profileren op de dingen die ze goed doen. Dat laatste gebeurt al sinds jaar en dag op heel veel andere vlakken ook. Laten we eerlijk zijn: niemand heeft ooit letterlijk gedacht dat Omo witter dan wit wast. Dus moeten we ‘groener dan groen’ dan ook niet met het gebruikelijke korreltje marketingzout nemen?

Een andere gedachte is hoe je als onderneming echt kunt bewijzen dat je goed bezig bent op het gebied van duurzaam ondernemen. Er zijn talloze keurmerken en labels, de consumenten zien door de bomen het bos vaak niet meer en ook voor ondernemingen is het onduidelijk wat een keurmerk, certificering of adviestraject nu eigenlijk oplevert.

Greenwashing of slim zaken doen? 

De rol van bedrijven in het realiseren van de SDG’s

Maar eigenlijk de belangrijkste vraag is of en hoe ondernemingen analyseren waar ze het verschil kunnen en willen maken. Want daar ligt nu precies de kern. Mij helpt het enorm bij ondernemingen, die ik mag ondersteunen bij het maken van meer maatschappelijke impact, om te starten met onderstaand schema. Kijk als onderneming eens op welke SDG’s je nu echt invloed hebt en maak hierbij dan wel het onderscheid tussen eigen bedrijfsvoering, de keten, bij/voor je klanten en breed in de maatschappij of gemeenschappen waar je actief bent. Want uiteraard gaat je verantwoordelijkheid als ondernemer wel verder dan uitsluitend je eigen bedrijfsvoering.

Raakvlakken Analyse

In een wereld waar duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid steeds belangrijker worden, staat elke organisatie voor de uitdaging om hun impact op de Sustainable Development Goals (SDG’s) te begrijpen en te verbeteren. Je kunt bedenken dat armoede voor jou geen belangrijk aandachtspunt is in je bedrijfsvoering, maar wat nu als het wel een speelt in de regio waar jouw hoofdkantoor staat? Of bij toeleveranciers, die geen fatsoenlijke lonen (kunnen) betalen? Het vraagt echt een goed begrip van de SDG’s en van het hele ümfeld van de organisatie om te zien waar je negatieve impact wilt neutraliseren of juist positieve impact wilt maken.  

Bij H3ROES hebben we een krachtige tool ontwikkeld, namelijk de “Raakvlakken Analyse,” die organisaties helpt om hun prestaties op het gebied van duurzaamheid in kaart te brengen. Deze analyse gaat verder dan alleen de eigen bedrijfsvoering en omvat ook de impact op de hele keten, de klanten en de bredere gemeenschap. Daarna volgen er nog verschillende stappen om te komen (van impactbepaling via prioritering, de interne motivatie bij medewerkers ambitie, veranderplannen, bewijsvoering, sturing tot communicatie) tot bewezen vooruitgang in duurzaam ondernemen.

SDG score

Met behulp van deze tool kunnen organisaties een totaalscore per SDG verkrijgen, waardoor ze duidelijk inzicht krijgen in waar ze staan en waar ze kunnen verbeteren. Bij H3ROES bieden we niet alleen deze analyse aan, maar we gaan ook een stap verder door ondersteuning te bieden in de vorm van advies, begeleiding en training. Ons doel is om organisaties te helpen bij het behalen van meetbare resultaten en het realiseren van positieve verandering op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke impact.

Advies op maat

De kern is waar kun en wil je het verschil maken. En dan mag je best trots vertellen (zonder te liegen uiteraard) waar je het verschil maakt. Wil je verder praten over hoe ook jouw organisatie progressie kan maken in maatschappelijk ondernemen, mail naar RONALD@H3ROES.NL, of bel naar 06 24 24 53 85.

Share:

Meer blogs

Hoe het niet ‘heurt’ en hoe het ook kan

Net als bij regulier ondernemen vraagt ook maatschappelijk ondernemen om het zien van kansen, daar waar anderen soms alleen maar problemen, risico’s of ellende zien. Maar het kan ook behoorlijk fout gaan.

KiK-starter

Klantgerichtheid in Kaart met KiK-starter Hoe goed heb jij de integrale klantgerichtheid van je organisatie voor elkaar? Waar ligt het grootste verbeterpotentieel? Op welke punten

boek Gewoon Geweldig over klantgerichtheid bij woningcorporaties

Boek ‘Gewoon Geweldig’

Boek Gewoon Geweldig gelanceerd Speciaal voor woningcorporaties schreef Rob Beltman het boek ‘Gewoon Geweldig – extreme klantgerichtheid bij woningcorporaties’. Het boek verscheen onlangs en is

Stuur ons een bericht

MAAK EEN AFSPRAAK

Vul je gegevens in en we nemen snel contact op!

Skip to content