Maak van de zomer een feest voor iedereen!

Nu de zomer eindelijk in volle gang is, genieten velen van ons van lange, gezellige avonden en welverdiende vakanties. Maar terwijl we ons onderdompelen in de warmte en vrijheid van deze zonnige dagen, realiseren we ons vaak niet dat de zomer niet voor iedereen een feest is. Voor sommigen kan het juist een periode van eenzaamheid en gemis zijn. 

 

En dan is het maar goed dat je door maatschappelijke instanties zo af en toe weer eens bij de les wordt gehouden. Zo attendeerde het Vergeten Kind erop dat ‘Vergeten Kinderen vaak niets hebben om naar uit te kijken’ (hetvergetenkind.nl/zomer). Zij groeien op in een moeilijke thuissituatie, of kunnen zelfs niet meer thuis wonen. Voor deze kinderen is de zomer vaak een lange, lastige periode. Zij zouden er ook graag tussenuit willen, leuke dingen doen, net zoals hun leeftijdsgenootjes. Maar ze hebben helaas vaak weinig om naar uit te kijken. Zij kunnen hun thuissituatie vol problemen en zorgen niet ontvluchten. Kinderen die in een opvanglocatie of een gesloten instelling wonen kunnen er al helemaal niet op uit. Als ze na de zomervakantie terug op school komen, hebben deze kinderen geen leuke verhalen om te vertellen.  

Voor Vergeten Kinderen is de zomer juist vaak een lange, lastige periode

Ik ben vele jaren bij deze prachtige stichting betrokken geweest en weet dus uit eigen ervaring dat zij ook juist in de zomerperiode veel activiteiten voor jongeren ondernemen die het niet gemakkelijk hebben. Dit doen zij niet alleen door vakanties te organiseren in hun eigen Heppie Hotels (hotelheppie.nl) waar deze kinderen een onvergetelijke week vakantie krijgen. Een ander mooi initiatief is het verstrekken van ‘De Zomerbox‘ is een box gevuld met speelgoed en spellen, of toegangskaarten voor een dagje naar een pretpark of festival. Hiermee zorgen ze dat de kinderen leuke dingen kunnen ondernemen en beleven. Dit soort initiatieven zijn uiteraard alleen maar mogelijk door financiering van bedrijven en privépersonen. En het gaat zelf veel verder dan alleen doneren. De Heppie Hotels draaien grotendeels op vrijwilligers die hun vakantie of weekenden besteden om de jongeren te helpen.  

 Veel alleenstaande senioren zijn in de zomer eenzaam

Een persoon die mij ook weer eens met mijn neus op de feiten drukte was Alet Klarenbeek van UP! (upinnederland.nl). Voor wie het niet kent, zij zijn een instantie die door middel van ontmoeting (talkshows, festivals en themagesprekken in de wijk) mensen op een persoonlijke, realistische manier met elkaar in gesprek brengt over uiteenlopende thema’s die ertoe doen als je ouder wordt, zoals bewegen, rouw en intimiteit. Door het organiseren van ontmoetingen proberen ze eenzaamheid tegen te gaan. Ook zij gaf aan dat de zomerperiode enorm zwaar voor alleenstaande senioren is en alleen opgelost kan worden door onderlinge aandacht en het organiseren van evenementen. 

 

Wat Alet beschrijft herken ik ook uit mijn eigen praktijk, waarbij ik onder andere senioreninitiatieven ondersteun om succesvoller te worden. Een mooi voorbeeld is KBO Zuid-Holland (kbozuidholland.nl), die hun lokale afdelingen nog succesvoller wil laten worden in het organiseren van activiteiten van senioren zodat zij prettiger oud kunnen worden. En ook daar blijkt weer hoe belangrijk de verbinding tussen mensen onderling is en de tijdsinvestering van vrijwilligers. De zomerperiode vergt extra aandacht vanwege de vakantie van veel vrijwilligers. 

 Als bedrijf en als privé persoon is het verschil zó gemaakt!

Zoals eerder aangegeven kunnen alle initiatieven niet zonder tijd en geld van individuen, maar de steun van bedrijven wordt steeds belangrijker. Je ziet hierbij de laatste jaren ook een kentering optreden. Waar ondernemingen vroeger vaak vanuit persoonlijke overwegingen van de directie projecten ondersteunden, zie je nu dat maatschappelijk ondernemen steeds meer geïntegreerd wordt in de kernactiviteiten van organisaties. Het past bij de waarden die ze belangrijk vinden en is een mooie manier om terug te geven aan de maatschappij. In mijn volgende column zal ik hier dieper op ingaan vanuit de begeleidingstrajecten die wij als H3ROES mogen uitvoeren. 

 

Als we ervoor willen zorgen dat de zomer een feest wordt voor iedereen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Denk eens na hoe jij als privépersoon of als organisatie kunt helpen. Misschien kun je een donatie doen aan een stichting, of je aanmelden als vrijwilliger bij een seniorenorganisatie. Of misschien kun je een lokale activiteit organiseren voor kinderen die niet op vakantie kunnen. Elke bijdrage, hoe klein ook, kan een groot verschil maken. 

 

Laten we deze zomer niet alleen genieten van onze eigen geluksmomenten, maar ook denken aan degenen die het minder getroffen hebben. Samen kunnen we ervoor zorgen dat iedereen mooie herinneringen kan maken en met een glimlach terugkijkt op deze tijd. En wie weet, smaakt die borrel in de zon dan net wat lekkerder. 

 

Een fijne zomer gewenst! 

Ronald Provoost 

Share:

Meer blogs

H3ROES Heartbeat Podcast – Rug-dekking van Stichting Schouders Eronder

In de H3ROES Heartbeat podcast presenteren we aansprekende professionals die praten over hun impact op mensen, markten en de maatschappij. Luister naar deze editie met Wim van Merkensteijn, directeur van de Stichting Schouders Eronder, die de kracht van voetbal inzet om jongeren op het goede pad te krijgen en houden.

Vrijwilligers vinden, boeien en binden

Welke organisatie zou er nu niet heel graag een club enthousiaste en intrinsiek betrokken collega’s hebben die ook nog eens geheel belangeloos hun tijd en energie ter beschikking stellen? Het lijkt misschien verwonderlijk dat niet meer organisaties werk maken van het vinden, boeien en binden van vrijwilligers. Het fenomeen komt bij veel clubs en verenigingen, maar ook scholen en goede doelen veel voor. Maar bij woningcorporaties, zorginstellingen en kinderopvang-organisaties al veel minder.

H3ROES Heartbeat Podcast – kinderopvang SKBNM

In de H3ROES Heartbeat podcast presenteren we aansprekende professionals die praten over hun impact op mensen, markten en de maatschappij. Luister naar deze editie met Mariska Ristjouw, directeur-bestuurder van de maatschappelijke kinderopvang-organisatie SKBNM. Dagelijks dragen zij voor 3500 kinderen in de Gooise Meren bij aan hun groei en ontwikkeling.

H3ROES Heartbeat Podcast – Diergaarde Blijdorp

De afgelopen 10 jaar hebben organisaties zich stukje bij beetje gerealiseerd dat Maatschappelijk Ondernemen geen keuze is. De verplichting wordt gevoeld, soms vanuit moreel of ethisch besef of vanuit een welbegrepen eigenbelang.

Stuur ons een bericht

MAAK EEN AFSPRAAK

Vul je gegevens in en we nemen snel contact op!

Ga naar de inhoud